Podijeli članak

Iako u BiH Zakon o zaštiti potrošača postoji od 2006., kupci u BiH ne da se ne osjećaju zaštićeno već naprotiv, vrlo često budu prevareni. Roba loše kvalitete, bez obzira na to što je skupo plaćena, i neljubazni trgovci koji ne žele izvršiti povrat robe iako podliježe jamstvu – česte su pojave, piše Večernji list BiH. 

Građani BiH pojedine proizvode plaćaju skuplje nego stanovnici EU-a, međutim, često dobiju robu lošije kvalitete, čak i s greškom. I tu dolaze do novog problema, kako proizvod zamijeniti za drugi odgovarajuće kvalitete ili pak svoj novac dobiti natrag. Bolja informiranost potakla je potrošače da se sve češće žale na trgovce i traže da se poštuju njihov novac i zakonom propisana prava.

Prijevare kupaca

Potrošači se najčešće žale na komunalne usluge, informacijske i telekomunikacije uređaje, tehničku robu, ali i na kvalitetu obuće i odjeće. Žalbe su česte i na trgovačku djelatnost, gdje trgovci ne biraju način da zarade pa se služe raznim trikovima, uglavnom na štetu potrošača. Kupcima se događa da nakon mjesec dana nošenja obuća pukne iako su je skupo platili. A Zakon je jasan: potrošač ima pravo znati što kupuje, a ako se ispostavi da je obmanut, ima pravo zamijeniti kupljeni proizvod ili dobiti natrag svoj novac. O tome nije razmišljao student iz Banje Luke kada je nedavno kupio zimsku obuću s oznakom “waterproof”. Iako je znao što to znači, pitao je i trgovca i on mu je potvrdio da su cipele vodootporne.

– Ali, čim sam ih obuo i izašao na snijeg, noge su mi bile mokre. Vratio sam cipele u trgovinu i tražio novac, trgovci su bili ljubazni, ali su se iz petnih žila trudili da izbjegnu vraćanje novca i da me nagovore da zamijenim obuću. Tek tada su mi rekli da “waterproof” deklaracija ne znači mnogo i da je jedina sigurno nepromočiva obuća ona s oznakom “Gore Tex”. Izgleda kako treba završiti poseban tečaj da bi čovjek bio siguran pri kupnji – kazao je ovaj student za Srpskainfo.com.

Pomoć inspekcije

I klima-uređaj koji niti grije niti hladi, već služi kao ventilator, trgovcu nije sporan i nema namjeru zamijeniti isti, sve dok se u slučaj ne uključi inspekcija.

– Kupili smo klimu renomiranog proizvođača. Iz trgovine dođu, ugrade je i onda za nas nastanu muke. Klima ne hladi, ne grije, u biti samo je ventilator. Prvo smo muku mučili da uopće dođu vidjeti u čemu je problem. Kad su došli, kažu kako je klima bila ispravna. Na kraju smo se obratili inspekciji, nakon čega nam je prodavač odobrio zamjenu uređaja. Sve to vrijeme kuhali smo se jer je bilo ljeto, unatoč tome što smo za klimu izdvojili prilično novca – kazao nam je jedan Mostarac.

U Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača BiH kažu kako im se obraćaju potrošači iz cijele BiH. Samo lani ova institucija primila je više od 380 žalbi, od kojih su neke imale kolektivni karakter. Do njih obično stignu kompliciraniji slučajevi te oni kada je kupac ili stranka iz jednog entiteta oštećena u drugom entitetu, pa je teško odrediti nadležnost.