Podijeli članak

Na projektu izgradnje tunela Ivan, u sklopu autoceste A1, aktualna je faza pripremnih radova i početak probijanja tunelskih cijevi očekuje se uskoro.

- Izvedeni su pristupni putevi prema portalima tunela, a na području izlaznog portala u toku su radovi na iskopu i osiguranju privremenog portalnog predusjeka - rečeno je iz JP „Autoceste FBiH“.

Dvosmjerna cesta

Tunel Ivan, koji je lociran na dionici autoceste Tarčin - Konjic, bit će dvocijevni tunel s po dvije trake i prolazit će kroz planinski prijelaz Ivan-sedlo. Ukupna dužina desne tunelske cijevi je 1.721 metar, dok je lijeva tunelska cijev duga 1.761 metar i bit će pozicionirane ispod postojećeg tunela Ivan na magistralnoj cesti M-17. 

Nadmorska visina na ovoj lokaciji je u rasponu od 500 do 1.020 metara, a maksimalna visina nadsloja iznad tunelske konstrukcije iznosi oko 200 metara, prenosi Dnevni avaz. 

Kako je rečeno  iz „Autocesta FBiH“, planirano je da se tunel uradi prema novoj austrijskoj tunelskoj metodi (NATM), kao najsuvremenijoj metodi iskopa tunela. Po izlasku iz tunela trasa autoputa će se privremenom prometnicom spajati s magistralnom cestom M-17. 

Privremena spojna cesta je dvosmjerna s po jednom trakom i duga je oko 700 metara, a počinje od buduće kružne raskrsnice na magistralnoj cesti M-17 i dalje se penje mostom dužine 15 metara, do platoa bočnog naplatnog mjesta Bradina.

Vrijednost ugovora za izgradnju tunela Ivan je 57.628.570,37 eura bez PDV-a. Putem Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) osigurano je 50 milijuna eura, a tu su i bespovratna sredstva Europske unije u visini 11,4 milijuna eura, koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje putem Investicijskog okvira za zapadni Balkan (WBIF).

Radovi na izgradnji dionice Tarčin – Konjic, poddionica Tarčin – Ivan, LOT 2, tunel Ivan, počeli su 23. studenog prošle godine, a rok za završetak je 30 mjeseci. Izvođač je "Euro-Asfalt" Sarajevo.

Rok za završetak je 30 mjeseci

Na Koridoru 5C u FBiH trenutno je aktualno devet gradilišta, odnosno u izgradnji je 40 kilometara autoceste, i to su dionice: Vranduk – Ponirak (5,3 km), Ponirak – Vraca (2,7 km), Vraca – Donja Gračanica (3,9 km), Klopče – Donja Gračanica (5,8 km), Drivuša – Klopče (2,3 km), Tarčin – Ivan – Lot2: Tunel Ivan (2 km), Buna – Počitelj (7,2 km) i Počitelj – Zvirovići (11,1 km).

Dionice za koje je tenderska procedura u toku su: Putnikovo brdo – Medakovo (8,5 km), Poprikuše – Nemila (5,5 km), Nemila – Vranduk (5,7 km), Tarčin – Ivan – LOT 1 Tarčin – ulaz u tunel Ivan (4,9 km), Mostar jug – Kvanj (8,5 km) i Kvanj - Buna (5,2 km).

Kako ističu iz JP „Autoceste FBiH“, dionice za koje su pripremne aktivnosti za građenje u toku, su: Ovčari – Mostar sjever (36 km), Mostar sjever – Mostar jug (15,4 km) i Medakovo – Poprikuše (34,5 km).

Također, krajem prosinca 2019. godine za poddionice tunel Prenj (12 km) i Mostar sjever - Mostar jug je objavljena obavijest o nabavci, o raspisivanju tendera za izgradnju.



JP "Autoceste FBiH" je, kroz suradnju s financijskim institucijama za financiranje izgradnje dionice Ovčari – Tunel Prenj – Mostar sjever, osiguralo ponudu za zajedničko financiranje Europske investicijske banke (EIB) i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu 600 milijuna eura. Uz ovakav financijski aranžman, kako ističu iz "Autocesta FBiH", otvara se i mogućnost aplikacije za bespovratna EU sredstva u iznosu do 120 milijuna eura.

Također, za dionicu Mostar sjever – Mostar jug je osigurana ponuda za zajedničko financiranje od konzorcija domaćih banaka i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u ukupnom iznosu 240 milijuna eura, što otvara mogućnost aplikacije i za bespovratna EU sredstva u iznosu do 12 milijuna eura.

Dužina trase

"Autoceste FBiH" su u 2019. ostvarile prihod od naplate cestarine u iznosu 42.332.190,28 KM (s uračunatim PDV-om) i on se koristi za upravljanje i održavanje postojećeg autoputa, za izradu projektne dokumentacije, eksproprijaciju zemljišta te troškove operativnog poslovanja.

Koridor 5C je europski transportni koridor dug oko 700 kilometara, koji počinje u Budimpešti u Mađarskoj, prolazi kroz Hrvatsku, zatim kroz cijelu Bosnu i Hercegovinu i ponovo ulazi u Hrvatsku. Trasa u BiH duga je 337 kilometara, a do sada je izgrađena jedna trećina te trase.