Podijeli članak

Svjetska zdravstvena organizacija 10. listopada odredila je obilježavanje svjetskog dana mentalnog zdravlja i to u cilju podizanja svijesti o istom.  

Tim povodom za Pogled.ba  kreator jedinstvenog mindset programa Ogledalo i mentorica Aleksandra Savić govori o mentalnom zdravlju  s aspekta mladih, obzirom na njeno veliko iskustvo u osnaživanju mladih  kroz navedeni program Ogledalo.

Koliko mladi uopće znaju o ovoj temi ?

Nažalost i mladima je mentalno zdravlje u kategoriji mentalnog oboljenja, što je prilično poražavajuće s obzirom na to da bi svaka generacija trebala biti naprednija od prethodne.

Koliko su zainteresirani da propituju i osvještavaju se o ovoj vrlo važnoj temi?

Veliki je pritisak društvenih mreža, filtera i lajkova. Izuzeci su mladi čiji roditelji zdravorazumski rasuđuju bez predrasuda shvaćajući možda greške svojih roditelja kroz odrastanje ili naprosto realno promatraju život želeći da im dijete bude zdravo u punom smislu te riječi.

Kroz moje iskustvo, nije sve izgubljeno, jer kada mladom čovjeku ponudiš opciju izbora i razmišljanja, potakneš ga na kritički pristup onda se te glavice pale i kreću propitivanja. 

Kako mladi u tijeku studiranja mogu imati vremena koje će posvetiti mentalnom zdravlju?

Ne radi se tu o vremenu nego o, upravo spomenutoj, percepciji izbora. Potrebna je reorganizacija mindseta što znači „češljanje“ prioriteta, vremena i obaveza. Ogromno vrijeme se gubi na društvenim mrežama, jer kad uđeš samo da „ćurneš“ ode sat. Tu dolazi do kolapsa, bude kratak dan, velike su obaveze, loš izbor hrane koji samo „zabetonira“ i masne naslage i energiju. Takav nikakav ideš linijom manjeg otpora i eto nepresušnog izvora nezadovoljstva.

Koliko uopće situacija u državi utječe na mentalno zdravlje pojedinca koji živi u 2019. godini?

Utječe itekako, ali ovo stanje predugo traje, tako da se već može karakterizirati kao izgovor. Ne živim ni ja negdje drugo, već u istom gradu, istoj državi, istom sustavu kao i svi ostali. Takva su vremena došla, ako se sami ne zauzimamo za sebe ovaj život možemo samo preživljavati a ne živjeti.

Je li  forsiranje akademskog uspjeha koje je danas reprodukcija iz knjiga i starih literatura okidač za narušavanje mentalnog zdravlja ?

Direktni okidač, jer reprodukcija ne razvija dapače ubija kritičko razmišljanje. Ima ovdje školovanih, ali je malo tko obrazovan. Formalno obrazovanje generalno ne ide u korak s digitalnim generacijama. Ne razvijaju se vještine. Pa ovo je 21. stoljeće carstvo digitalizacije, strojevi sve više mijenjaju ljude. Diplome odavno već nisu dovoljne, konkurentnost na tržištu sve više se mjeri vještinama.

Kako se mladi mogu oduprijeti utjecaju društvenih mreža koje igraju ulogu u osvještavanju o mentalnom zdravlju, često predstavljajući krivu sliku ?

Mladi prvo treba da osvijeste individualnost. Svako je osoba za sebe. Nikakvi kolektivizmi i mase. Nikakvo uspoređivanje s drugima. Jedina osoba s kojom treba da se natječemo smo mi sami. Moderno vrijeme donijelo je niz prednosti, ali recimo i potpuno odsustvo stida. 


Moji studenti prolaze dosta sirov i brutalno iskren pristup kojim želim da izazovem stid, jer najbolje se pamti a samim tim i nauči kad se postidiš. Godine su pokazale da su uspjeh napravili samo oni koji imaju stida.

Isto i s mindsetom. Imamo fixni i razvojni mindset. Prvi sebi ne da dalje, to što zna -zna i misli da ne može više od toga. Tako raste ego i tko mu se prepusti čitav život živi u ropstvu. Razvojni pomjera svoje granice i uživa u životu. 

Kako mladi mogu osvijestiti širu zajednicu i profesore unutar obrazovanja o mentalnom zdravlju i načinima kako ga sačuvati ? 

Kroz osobne primjere. Nikada nije dovoljno samo govoriti, djela su bitna! Aktivizam odličan alat. Budite kreativni i težite slobodi. Ne radite ono što vas ne čini sretnima. Ako ne znate ili ne možete sami koristite Ogledalo – [email protected] 

Je li nam  predikcija o planovima i brzom načinu životu obrnuto proporcionalna mentalnom zdravlju i njegovom očuvanju?

Jeste. Svako tko povjeruje da se neki problem može riješiti brzim instant ponudama je već debelo ušao u crveno. Samo trud, rad i kontinuitet donose dugoročne rezultate. Najjednostavniji, a najbolji primjer su sredstva i dijete za mršavljenje. Po tome onda bi bili svi šlang i zdravi kao piloti.

Kako rasporediti vrijeme tijekom studiranja koje je često prenatrpano obavezama i nema prostora za aktivnosti koje nisu univerzitetske a mogu biti u srhu očuvanja mentalnog zdravlja?

Prema prioritetima. Obratite pažnju na redoslijed, bit ćete iznenađeni kad vidite što ste napisali. Drugi dio pitanja djeluje kao izgovor, ima vremena za sve ako ste u stanju da se organizirate. Mladost sve trpi, ali sve češće dolazi do sagorijevanja. I to je pokazatelj da je mindset „zabagovao“. Volite sebe, ne sumnjajte u sebe. Uvedite bilo kakvu fizičku aktivnost, ona je okidač za hormone sreće. Stimulirajte se na zdrav, prirodan način a ne kroz nabrajalice sveprisutnih 'lafo' repera. Sve je to mrtvi turbo folk samo prepakiran. 

Treba li  u kreiranju NPP, RASPOREDA, I RADNOG VREMENA  imati na umu mentalno zdravlje i koliko je ono važno za zdrav razvoj pojedinca ?

Mentalno zdravlje je OSNOVA ZDRAVLJA! Ako mi ne vjerujete na riječ, prelistajte moje profile na društvenim mrežama. Ne pišem motivacijske ublehe, već djelima prikazujem dosljedan rad na sebi. Prije mi je dan počinjao s punom šakom tableta da se sačuvan od moždanog i srčanog udara, jer mi je mindset bio pokvaren.


Danas popravljenog mindset-a pijem dosta vode i čaja, ali bez tableta. Prije neki dan sam imala 600-i trening u kontinuitetu, a prije toga sa 150 kg hodala sam sa štapom. Svakim danom pomjeram svoje osobne granice, do te mjere da mogu da sa FunFlygyrocopter letim. 
Posebno sam zahvalna svom kondicijskom treneru Damiru Zadri pod čijim vodstvom sam finalizirala svoje fizičko tijelo i deformitete svela na minimum.

Autor: G.Š.Pogled.ba