Podijeli članak

Jedva da je počela jesen, a u glavi i želucu kao da se uključio neki prekidač: umjesto salate jele bismo pečenje, umjesto lubenice čokoladnu tortu.

A to ima posljedice: u pravilu su to jedan do dva kilograma više koji su vidljivi na vagi krajem zime, tvrde stručnjaci. 

1. Jesenski blues 

Kako dani postaju kraći, često je i raspoloženje tmurnije. Objašnjenje za to dali su znanstvenici sa Sveučilišta Toronto: bez dnevnog svjetla se stvara premalo hormona sreće serotonina u našem mozgu. A pozitivne emocije u nama budi – hrana! Tijelo tada žudi za namirnicama koje sadrže triptofan, poput sira, mesa ili ribe, od kojih se stvara serotonin. Pošto triptofan u kombinaciji sa šećerom ili masti osobito dobro ulazi u krv, sada nam idu sline na sezonske delicije poput medenjaka, pečene guske ili tosta sa sirom. 

Evo što možeš napraviti: idi često van na dnevno svjetlo kako bi potaknula proizvodnju hormona sreće – tada će popustiti apetit. Čak i u oblačnom zimskom danu je vani još uvijek jakost svjetlosti 7.000 luksa, dok u zatvorenom rijetko prijeđe 500 luksa. Isto će se dogoditi ako sada puno radiš stvari koje ti pričinjavaju zadovoljstvo. 

2. Evolucija 

Za svoj apetiti sada ne možemo puno toga napraviti: znanstvenici sa Sveučilišta Massachussets tvrde da još uvijek imamo takozvani „instinkt vjeverice“ koji nas preplavi i tjera u ovo doba godine. U posljednjih 12 tjedana godine jedemo oko 220 kalorija na dan više, pokazalo je jedno istraživanje. 

Evo što možeš napraviti: nakon napadaja gladi pobrini se izjednačenje, savjetuju stručnjaci. Sljedeći dan pojedi samo veliku salatu ili povrće s bjelančevinama (poput sira, ribe, mesa). To će te dobro zasititi te potaknuti noćno izgaranje masnoća. Sličan učinak imaju i smoothiji od bjelančevina. Nemoj nikako zaboraviti piti puno tekućine: često zamijenimo žeđ za glad. 

3. Predbožićni stres 

U vrijeme adventa smo još nabrijanije nego inače. Hormoni stresa u krvi rastu – a to nije loše samo za figuru, kažu stručnjaci. Povećana razina kolesterola koči izgaranje masnoće, raste masnoća na trbuhu, a mišićna masa se smanjuje. 

Evo što možeš napraviti: ništa ne uništava hormone stresa kao što to radi kretanje. Za vrijeme popodnevne stanke na poslu ili navečer idi u dužu šetnju. Ili upiši tečaj plesa, idi na plivanje itd. 

4. Udobnost  Na kauču je ljepše nego vani, a mnogi sportovi nisu zabavni kad je vani hladno i tmurno. To nam se osvećuje – i to ne samo zato jer trošimo manje kalorija: britanski znanstvenici otkrili su nedavno da sport sprječava izlučivanje hormona grelina koji je zaslužan za poticanje apetita, a raste razina hormona peptida YY - koji potiskuje osjećaj gladi nekoliko sati. 

Evo što možeš napraviti: potraži alternative za svoj omiljeni sport u dvorani: ako netko rado vozi bicikl, neka to radi u zatvorenom prostoru na sobnom biciklu. Tko voli trčati, neka ide na traku. Treniraj uredno osam tjedana uvijek iste dane. Potom će ti to prijeći u naviku i nećeš se više htjeti odreći sporta. 

5. Brojni izazovi 

U dane blagdana sve vrvi raznim izazovima: pečenja, kuhano vino, kobasice, bezbrojne slastice… 

Evo što možeš napraviti: napravi raspored kada ćeš jesti ili sama spravljati koje blagdanske delicije. Spravi ih puno prije blagdana pa ćeš kasnije biti manje podložna izazovima. Ima još jedan trik: zamisli si dobro pred očima neku deliciju prije izlaska. Znanstvenici sa Sveučilišta Pittsburg otkrili su da imamo manje volje za nekim jelom ako si ga prije toga detaljno zamislimo. Mozak tada dobiva signale „sitosti“. 

6. Debela odjeća

Počinje sezona debelih pulovera i ogrtača. To utječe i na disciplinu: jedemo više, jer se manje vide posljedice. 

Što možeš napraviti: vaga pomaže svima koji imaju problema s disciplinom. Znanstvenici sa Sveučilišta Cornell otkrili su da osobe koje se važu svaki dan lakše održavaju težinu. Mogu odmah djelovati ako kazaljka krene u pogrešnom smjeru.