Podijeli članak

Još donedavna malo je tko očekivao da bi sladoled mogao postati jedan od poznatijih hrvatskih izvoznih proizvoda.

No primjer tvrtke Premis iz Makarske pokazuje da je to moguće. I ne samo to: zbog velike potražnje za njihovim sladoledima, vlasnici Premisa najavljuju daljnje širenje, kako na domaćem tako i na stranim tržištima.

"Prije 10 godina odlučili smo proizvoditi isključivo kvalitetne proizvode te korigirati recepture u svrhu poboljšanja kvalitete. Nabavljali smo kvalitetne sirovine iz raznih dijelova svijeta, obogatili osnovnu bazu i pratili svjetske trendove. Uz pomoć fondova EU, HAMAG-BICRO-a i resornih ministarstava nabavili smo i najmodernije tehnologije. Kao rezultat dobili smo znatno kvalitetniji proizvod koji se tada prodavao po većoj cijeni u odnosu na konkurenciju. U posljednjih 10 godina rastao nam je broj kupaca koji su dijelili našu filozofiju, što nas je guralo naprijed da radimo još bolje proizvode koje svake godine poboljšavamo. Danas se naši proizvodi prodaju diljem Europe, samo u Stockholmu se prodaju na čak 32 lokacije", ističe za Index suvlasnik Premisa i komercijalni direktor te tvrtke, 40-godišnji Zoran Premeru. 

Strani turisti počeli su tražiti njihove sladolede i u matičnim državama, uslijedio je izvoz 

Ključan faktor u usponu njihova poslovanja bio je turizam. Naime, zahvaljujući velikom broju turista koji svake godine ljetuju u Hrvatskoj i na Makarskoj rivijeri, sladolede Premisa probali su i mnogi posjetitelji. Kako se, po staroj narodnoj poslovici, dobar glas daleko čuje, Premisove su proizvode sami turisti počeli propagirati u svojim matičnim zemljama. U Premisu su pratili njihove reakcije i reagirali te su svoje proizvode počeli izvoziti na ta tržišta. 

"Prošle smo godine pokrenuli izvoz u Švedsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu, a od ove smo godine prisutni i na tržištima Austrije, Mađarske i Slovačke. U ovoj smo godini znatno povećali i tržišne udjele u Švedskoj i Sloveniji, gdje smo zastupljeni u gotovo svim većim gradovima u ugostiteljskim objektima ili u Premis shopovima, koji uglavnom posluju po modelu franšize. Prije dva mjeseca, primjerice, otvorili smo prvi Premis Pozzetti Shop u Portorožu, a nedavno i drugi, u Dubrovniku", objašnjava Premeru. 

Tvornica u Makarskoj postala im je premala, kreću u gradnju nove u Zadvarju

Premis danas proizvodi oko pola milijuna litara sladoleda godišnje. Proizvodnja se odvija u njihovoj tvornici u Makarskoj, koju su stavili u pogon 2003. godine te su je godinama dograđivali. Danas tvornica posluje na 1600 četvornih metara. Međutim, postala im je premala s obzirom na potražnju za njihovim proizvodima pa su prošle godine kupili zemljište za gradnju nove tvornice i logističkog centra u 30-ak kilometara udaljenom Zadvarju. Trenutno su, kaže Premeru, u fazi projektiranja, nakon čega namjeravaju ishoditi građevinsku i ostale dozvole. Početak gradnje nove tvornice bio je planiran za listopad, ali će je, napominje naš sugovornik, zbog pandemije koronavirusa vjerojatno odgoditi za godinu dana. I za gradnju tvornice u Zadvarju planiraju koristiti sredstva iz fondova EU. 

Tvrtka Premis danas je u vlasništvu trojice braće Premeru - Silvija, Tonija i Zorana. Tvrtku vode Zoran i Toni. 

"Svaki od nas zadužen je za svoj sektor. Toni je voditelj proizvodnje i razvoja proizvoda, dok sam ja zadužen za prodaju", objašnjava Zoran Premeru. 

Obiteljski biznis još od ratne 1992. godine

Počeci Premisa sežu u sada već davnu 1992. godinu, kada je njihov otac Miroslav Premeru, sa sinom Brankom Silvijom, osnovao Premis. Miroslav Premeru je i prije radio sa sladoledima: u diskontu je uvozio sladolede talijanske tvrtke Raffaele Magrini. No kako je uvoz, zbog Domovinskog rata, bio otežan, a turističkih sezona tada, zbog ratnih zbivanja, gotovo da nije ni bilo, Raffaele Magrini je predložio Miroslavu Premeruu da krene s vlastitom proizvodnjom po njegovu receptu. 

"Strojeve, sirovine i sve ostalo što je bilo potrebno u ratnim su nam vremenima dali na povjerenje, s opcijom plaćanja kada stanemo na noge. Tako u prizemlju obiteljske kuće započeli smo proizvodnju sladoleda. Proizvodili smo sladolede za trgovine i ugostiteljstvo na području od Splita do Ploča", prisjeća se Premeru. 

Ipak, kako je na tržištu bilo sve više jeftinih ugostiteljskih sladoleda, tvrtka Premis došla je do ruba isplativosti. Stoga su 2010. godine odlučili napraviti zaokret i okrenuti se isključivo proizvodnji kvalitetnih i skupljih sladoleda. Taktika im se pokazala uspješnom pa Premis danas ima 20 zaposlenih, a godišnje ostvaruje oko 12 milijuna kuna prometa, od čega se oko 15 posto realizira na stranim tržištima.

Nije bilo ni strojeva za proizvodnju njihovih sladoleda

"Danas proizvodimo ugostiteljske sladolede koji su jedinstveni na hrvatskom tržištu, a neka pakiranja su jedinstvena i u svijetu. Primjerice, naša Premium pakiranja od pet litara napravljena su u dva sloja i jedinstven su proizvod za koji nismo mogli pronaći strojeve, jer smo bili prvi u svijetu koji ih proizvodimo pa smo morali sami dizajnirati tehnologiju i naći tvrtke koje nam je mogu proizvesti. Napraviti nešto novo i drukčije uvijek nam je bio izazov, iako vas tada nitko ne razumije i nije mu jasno što zapravo želite napraviti. No baš tada nastaju izvrsni proizvodi koji su uvijek ispred konkurencije", poručuje Premeru. 

Njihovi sladoledi danas se prodaju na više od 250 lokacija u Hrvatskoj. No Premis nema vlastitu maloprodaju, bavi se proizvodnjom i veleprodajom, pa svoje sladolede na tržište plasira preko restorana i kafića te trgovačkog lanca Tommy. Za prodaju koriste i model franšize.

Premeru kaže da, osim jačanja prisustva na međunarodnom tržištu, u budućnosti namjeravaju poraditi i na boljoj prodaji na hrvatskom tržištu. To se, ističe, posebno odnosi na Zagreb, gdje su dosad bili slabo prisutni, i na Istru, u kojoj se njihovi proizvodi dosad nisu prodavali. Istodobno rade i na razvoju novih proizvoda. 

Koronakriza negativno se odrazila i na njihovo poslovanje

"Vizija i cilj nam je svaki dan probati nešto novo na putu prema boljoj kvaliteti, konstantno učiti i pratiti trendove. U prošlosti smo naučili da vrhunski proizvod uvijek može biti bolji. Ne želimo biti statični jer ideja uvijek ima, a i najbolje uvijek može biti bolje", zaključuje Premeru. 

Pandemija koronavirusa negativno se odrazila i na njihovo poslovanje. Najprije mjesec i pol karantene, a onda i slaba turistička sezona, ubrali su svoj danak. Ipak, u obitelji Premeru ne gube optimizam. Dosadašnji rezultati ih ohrabruju u daljnjem poslovanju.