Podijeli članak

Pitanje koje se nameće naročito u ovom periodu nakon završetka osnovne i srednje škole je kuda dalje? Završetkom osnovne ili srednje škole svaki učenikov izbor određuje profesionalni put kojim će krenuti, stoga nije čudno da mnogi potraže stručnu pomoć. Zanimanja ima sve više, a svakodnevno nastaju nova te se time povećava i izbor. Upravo zato smo odlučili razgovarati sa psihologinjom dr.sc. Ivonom Čarapinom Zovko koja nam je rekla nešto više o agenciji Dekatria, o psihološkim uslugama i savjetovanju koje ova agencija pruža te o trenutnom stanju potražnje usluga profesionalne orijentacije u Mostaru.

Ukratko predstavite nam agenciju Dekatria, koje usluge savjetovanja se mogu pronaći kod Vas i koja područja sve obuhvaća. Budući da se maturanti, a i osnovnoškolci završnih razreda nalaze pred važnom odlukom o izboru karijere trenutno, kakve usluge Dekatria njima može pružiti?

Dekatria je agencija koja se bavi pružanjem psiholoških usluga i savjetovanja u poslovanju i obrazovanju. Usluge se u širem smislu odnose na sve aspekte psihologije rada od analiza posla, izrade natječaja za radna mjesta, provođenja selekcije i odabira kandidata za radna mjesta, izrada programa team buildinga, procjene organizacije, izrada programa privlačenja kandidata, obuke zaposlenika i sličnog.

S mladima smo fokusirani na programe profesionalne orijentacije, profesionalnog informiranja i pripremu za tržište rada. Na tom tragu, provele smo ( a i u planu su ) velik broj radionica sa srednjoškolcima na teme odabira zanimanja/studija. Dekatria je usmjerena i na individualne procjene i testiranja sa svrhom procjene kandidatovih sposobnosti, osobina ličnosti i interesa te provedbe intervjua i savjetovanja kao sastavnih dijelova orijentacije.

S obzirom na situaciju u kojoj smo se svi našli protekla dva mjeseca, smatrate li da bi moglo biti nekih znatnih promjena u donošenju odluka o izboru zanimanja? Odnosno smatrate li da bi ova situacija mogla olakšati ili otežati učenicima izbor?

Svi smo se posljednja dva mjeseca zadesili u neočekivanoj i vremenski neizvjesnoj situaciji što je izvor stresa kod pojedinaca. Maturanti su po našem mišljenju ponijeli veliki teret posljedica od odgađanja maturalnih zabava, neizvjesnosti oko provođenja prijemnih ispita, načina bodovanja i slično što nije direktno djelovalo na donošenje odluke o izboru zanimanja. ali je svakako otežalo psihološko funkcioniranje tih mladih osoba koji su svakako u stresnom tranzicijskom razdoblju.

Kakva je situacija u Mostaru i našoj županiji po pitanju potražnje za profesionalnom orijentacijom?

U posljednje vrijeme sve je veća potražnja za indiviudalnim testiranjima i profesionalnim savjetovanjima. Osobito kroz 5. i 6. mjesec. Javlja nam se velik broj maturanata i budu iznenađeni koliko dugo postupak traje, koliko po njihovim riječima ide 'u dubinu' i kako narušavamo njihove pretpostavke da psiholozi njih promatraju i nešto bilježe (smijeh). Razvijemo najprije prijateljsku pa potom i suradničku atmosferu s njima što dalje prenose vršnjacima i tako ih svaki dan imamo sve više, a nas raduje kad s osmijehom i olakšanjem odu od nas.

Što poručujete učenicima koji se trenutno nalaze na važnoj karijernoj prekretnici? Kako se mogu lakše suočavati s pritiskom ukoliko ga osjećaju zbog odabira?

Učenicima preporučujemo da je za početak najvažnije valjano se informirati. Razgovor s jednom  osobom koja studira neki studij koji ih zanima nije dovoljno. Važno je kako neformalnim putem- kojim najčešće pribjegavaju, informirati se i putem službenih stranica studija koji ih zanima. Sveučilište u Mostaru je jako detaljno napravilo informativni dio o svim studijskim programima. Savjetujemo im da i pročitaju plan i program studija, da vide koji ih kolegiji očekuju. Svakako da razgovaraju i s osobama koje se bave tim zanimanjem. Nadalje, ako nisu sigurni u ovaj dio u čemu su više ili manje dobri, što ih zanima, koliko su interesi povezani s onim u čemu jesu ili nisu dobri, koliko bi se kao ličnost uklopili u tražena zanimanja, naš savjet je da dođu i da im kroz profesionalni postupak pomognemo u identifikaciji.

Što roditelji mogu učiniti po tom pitanju?

Roditelji su njihovi najveći prijatelji i saveznici. Nitko im ne želi više dobra od njihovih roditelja i to je i stav s kojima njima pristupamo. Naravno, da u nekim slučajevima postoje roditelji koji ih žele 'gurnuti' u područja zanimanja u kojima su oni ili pak u suprotna, da nameću ponekad i svoje odluke, sve je to razumljivo. Ne uvijek prihvatljivo, ali razumljivo da. U takvim slučajevima nastojimo naći 'kompromis' predstaviti i jednima i drugima dobre i loše strane i odvagnuti onu koja će imati najveću korist za učenika. Ono što roditelju u svim situacijama, pa i u ovoj mogu napraviti je biti podrška
svojoj djeci, saslušati ih, uvažiti njihovu stranu i dati do znanja da imaju povjerenja u njih.