Podijeli članak

U sklopu projekta Klub menadžera, Manager.ba predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Klub menadžera danas predstavlja Daria Ivankovića, direktora tvrtke Nobel Corporation - Mostar.

Možete li se kratko predstaviti?

Rođen sam u Mostaru, gdje živim i sada. Osnovno obrazovanje završio sam u rodnom gradu, kao i srednjoškolsko kroz poznatu mostarsku „Staru gimnaziju“. Iako sam po struci diplomirani ekonomist i dalje se s pravom mogu svrstati pod studenta, jer još malo traje moje obrazovanje na Poslijediplomskom specijalističkom studiju u Mostaru.

Povod za ovaj intervju je obilježavanje 17 godina uspješnog poslovanja tvrtke Nobel. Mnogo toga se promijenilo od početka do danas. Kako u Vašoj retrospektivi izgleda to razdoblje?

Nobel je osnovan 01.09.1999. godine i od tada do današnjeg dana mnogo se toga desilo. Dugo bi se moglo pisati o razdoblju koje je iza nas. Iako se Nobel ubraja u mala poduzeća, s pravom mogu reći da smo „veliki“ premda nam još jedna godina nedostaje da budemo punoljetni. Danas posjedujemo svoje vlastite prostorije, urede, skladišta, vozni park, mrežu s preko 70 distributera diljem BiH, online prodaju i na koncu kao najbitnije iznimne ljude koji su naše najvrijednije bogatstvo.
Dio Nobel tima postao sam 2008 godine, kao pripravnik u marketingu. Moram priznati da su početci za mene bili veoma teški. Odjel marketinga do tada nije postojao u tvrtki. Od kolega, koje sam zatekao, imao sam izvrsnu podršku i pomoć na raspolaganju. Međutim, mnoga znanja i sposobnosti sam stekao educirajući se putem raznih seminara, tečajeva, pa na kraju i sam pretražujući Internet, gledajući razne editorijale savladavajući programe koji su mi bili potrebni i slične stvari. Nakon toga postao sam voditelj projekta „Clockwork“ kroz koji smo uveli sistem upravljanja učinkom, kojim se možemo pohvaliti kao jedna od rijetkih tvrtki koja je razvila taj sistem i koji funkcionira u praksi. Trenutno sam direktor tvrtke i nastojim tu funkciju zajedno s menadžmentom i djelatnicima obavljati na najbolji mogući način.

Vaš strateški partner je francuski Atlantic, najveći svjetski proizvođač električnog grijanja i bojlera, sa 50% učešća na svjetskom tržištu. Ove godine obilježavate i 20 godina prisustva Atlantica u BiH. Kakva je danas pozicija Atlantica na tržištu?

Malo prije osnutka Nobela, Atlantic je ušao u BiH, točnije 1996. godine kroz tvrtku Gold, koja se kasnije integrirala s Nobelom. Polako, ali sigurno konvektorima i radijatorima Atlantic zauzimali smo tržište BiH. Danas Atlantic pokriva preko 65% tržišta naše zemlje u konkurenciji 40-tak brendova koji se bave sličnim asortimanom. Prije tri godine sa Atlanticom smo ušli i u segment bojlera za vodu. Bez obzira na izuzetno jaku i široku konkurenciju u toj oblasti, uz vrhunsku kvalitetu Atlantic bojlera, distributivnu mrežu i naš pristup poslovanju kroz nekoliko godina se nadamo bar jednakom uspjehu kakav smo ostvarili konvektorima i radijatorima. Moram istaknuti prvi bojler na tržištu na čijem grijaču se ne može skupljati kamenac. To je nova tehnologija iz Atlantica sa suhim keramičkim grijačem, čime se životni vijek bojlera produljuje za 50%. Ovaj model, Steatite, je najviše tražen od strane profesionalnih vodoinstalatera koji ga preporučuju svojim klijentima. Oni su ga prozvali kraljem bojlera.

Je li Atlantic Vaš jedini strani partner i dobavljač?

Asortiman koji nudimo na tržištu BiH je podijeljen u četiri glavna segmenta: konvektori i radijatori Atlantic, bojleri Atlantic, filteri i sistemi za filtriranje vode i sistemi za uštedu vode i energije. Atlantic nam je najveći strani partner i dobavljač. Pored njega iz segmenta filtera tu su još vodeće europske firme iz te oblasti: Atlas i Nobel iz Italije, PurePro iz Amerike, Aqua Filter iz Poljske. Prošle godine sklopili smo ugovor s kompanijom Xylem USA, koji je svjetski lider u oblasti tretiranja vode, osobito u oblasti UV i ozon tehnologije. U zemljama regije smo prisutni s vlastitim brendom za uštedu vode i energije, Ekofrend.

Veoma je važno cijeniti svoje kupce, a upravo Nobel nastoji uvažiti svaki njihov zahtjev, kao i sačuvati komentare, pohvale i primjedbe. Kako biste ocijenili odnos Nobela prema korisnicima?

U Nobelu volimo reći da je svaki naš proizvod nagrada za korisnika. Svi naši proizvodi korisnicima nude upravo ono što smo i utkali u naš slogan „Rješenja za ugodan život“. Preko 70% naše prodaje je putem preporuke, što je još jedan siguran i čvrst dokaz zadovoljstva naših kupaca. Nikada nam nije cilj samo prodati, nego prvenstveno da kupac bude time i zadovoljan. I takvi kupci se uvijek vraćaju i imate ih kao najbolju reklamu. Redovito dobivamo komentare korisnika naših proizvoda putem SMS-a i mail-a, koje dokumentiramo u skripte. Samo u jednoj od njih za Atlantic grijanje imamo nekoliko stotina komentara s kontaktima. Kupovinom naših proizvoda, osobito filtera za vodu, naša suradnja s kupcem tek počinje. Te uređaje treba redovno servisirati kako bi ispravno radili. Naš servis je fizički prisutan u svim gradovima i skoro svim mjestima BiH. U mnoge domove ulazimo duže od 10 godina, a nije rijetkost i punih 17, od samog početka našeg poslovanja. Tadašnja djeca, kojima su roditelji davali čistu vodu iz Nobel filtera danas imaju svoju djecu i nastavljaju tradiciju. Pri opremanju domova obavezno ugrađuju Nobel filtere.

Svoj asortiman proizvoda Nobel prezentira i na sajmovima širom BiH. Na kojim gospodarskim smotrama Nobel u narednim mjesecima očekuje svoje posjetitelje? Što će biti u fokusu ponude kada su u pitanju Nobelovi proizvodi?

Iako sajmovi pomalo odlaze u zaborav, posebno opći sajmovi koji nisu specijalizirani za neku oblast, Nobel je redovni sudionik brojnih sajmova i događaja u BiH. Naš štand je polu prodajnog karaktera, tako da uvijek nastojimo našim posjetiteljima ponuditi nešto novo i pružiti im sve informacije koje ih zanimaju. Sukladno tome moramo se pohvaliti činjenicom da uvijek imamo jedan od najposjećenijih štandova. Kroz naredno razdoblje možete nas posjetiti na sajmu u Bihaću, Ekobis 08-11.09.2016., zatim na jednom od najvećih sajmova u našoj zemlji, u Zenici, Zeps 04-08.10.2016. Spremili smo i određene novosti iz Nobela, tako da vas pozivamo da nas posjetite na predstojećim sajmovima.

 

Tko su kupci Vaših proizvoda?

Možda je bolje pitanje tko nisu naši kupci. Vjerojatno da ne postoji oblast ili grana industrije u kojoj nismo prisutni. Bolnice, ugostiteljstvo, proizvodnja hrane i pića, autopraonice, industrije drveta, stakla, papira, stomatološke ordinacije, destilerije, laboratorije, škole, vrtići, farme, kotlovnice su oblasti koje većinom pokrivamo sa sistemima za filtriranje vode. S grijanjem Atlantic smo uveli novi standard u oblasti grijanja u BiH, i sve više investitora se odlučuje za Atlantic grijanje u svojoj ponudi u novogradnji. Sa svim prodajnim programima smo stekli jako veliko terensko iskustvo koje nam u odnosu na bilo kojeg konkurenta daje nedostižnu prednost.

Za 2016. godinu možemo reći da je za Nobel godina nagrada. Možete li spomenuti neke od njih?

Ovu godinu ćemo definitivno pamtiti po brojnim nagradama i priznanjima. Izdvojit ću smo neke od njih:
  • Međunarodni sajam Grames 2016, Banja Luka – nagrada „Zlatna libela“ u oblasti elektro-industrije.
  • Međunarodni ekonomski forum - Dubrovnik – priznanje i nagrada za doprinos promociji poduzetništva u Srednjoj i Jugoistočnoj Europi, za poslovni portal Manager.ba.
  • Europski pokret – nagrada za poseban doprinos oblasti zaštite voda i okoliša u BiH.
  • Dugogodišnji smo partner francuske ambasade u BiH. Ove godine smo skupa sa njima radili na organizaciji prijema za francuski nacionalni praznik, Dan Bastilje, 14.07. za koje smo dobili posebno priznanje.


U svakom pogledu Nobel poprima novi, moderniji izgled. S poznate adrese, Blajburških žrtava 27d Mostar, Nobel se preselio u nove prostorije gdje će kupcima omogućiti još sofisticiraniji pregled asortimana proizvoda. Uz novu lokaciju i prostor prepoznatljivi ste i po novom logotipu i sloganu „Rješenja za ugodan život“. Kakvu poruku šaljete sadašnjim i budućim korisnicima Vaših proizvoda. Tko su kreatori promjena u Vašoj kompaniji?

Prije nekoliko mjeseci preselili smo na novu lokaciju, točnije na adresu Blajburških žrtava 68. U korak s tim redizajnirali smo i naš stari logotip, kao i kompletan vizualni identitet Nobel-a. Inicijativa je naravno potekla s naše strane, a naše ideje i želje na papir su prenijeli marketinški stručnjaci iz Zagreba iz tvrtke Idea. Kroz naredni period planiramo dovršiti naš izložbeni prostor i našim posjetiteljima pružiti posebno iskustvo kupovine u našem prostoru.

Kupovina je od sada jednostavnija putem nove web stranice i web shopa. Kako funkcionira prodaja u tom segmentu i koriste li kupci prednosti kupovine iz svog doma?

Sve promjene u pogledu vizualnog identiteta u offline svijetu zahtijevale su promjenu izgleda Nobela i u online svijetu. Budući da uvijek nastojimo biti u koraku s vremenom, pa nekad i korak-dva ispred tržišta na kojem se nalazimo, odlučili smo da nova stranica sadrži i web shop. Na stranici www.nobel.ba možete pronaći sve podatke o asortimanu proizvoda koje nudimo, te pri tome ih i iz naslonjača svog doma naručiti i platiti. Prije 12 godina, prvi u BiH uveli smo besplatnu dostavu putem kurirskih službi bilo gdje u BiH za 24 sata. To smo zadržali i danas, tako da će sva naručena roba stići na vaša vrata, jednostavno, sigurno i bez velikog čekanja.

Web shop smo pokrenuli u suradnji s marketinškom kućom Marker iz Varaždina, koji su odradili izvrstan posao i s kojima nastavljamo suradnju i dalje. Iako već svakodnevno imamo narudžbe tim kanalom prodaje, moram priznati da je kupovina putem web shopova većini ljudi na našem tržištu „stran pojam“. Kupci su upoznati s shopovima i da se može kupovati tim putem, ali kada treba doći do realizacije, tu se već povlači „ručna“.

Internet poslovanje, online marketing i prodaja su oblasti koje su u ekspanziji u cijelom svijetu , tako da smatram da će u budućnosti ovo biti jedan od glavnih kanala prodaje. Stranicu i shop ćemo i dalje razvijati i unapređivati.


Pored Nobel.ba posjedujete još nekoliko web stranica. Koja je njihova uloga?

Nobel.ba je naša osnovna stranica koja sadrži naš kompletan asortiman podijeljen u četiri segmenta. Međutim vremenom smo osjetili potrebu da za određene segmente napravimo posebne stranice i to: h2o.ba, omeksivaci.ba i bojler.ba. Cilj je da putem tih stranica educiramo kupce. Ovdje posebno moram naglasiti segment filtera i sistema za filtriranje vode gdje nastojimo naše kupce upoznati s filterima, ukazati im na njihovu potrebu, prednosti i beneficije koje dobivaju njihovim korištenjem.

Po svemu do sada navedenom, može se zaključiti da Nobel mnogo ulaže u marketing, te prati trendove kada je u pitanju rad sa ljudskim resursima. Koliko se, kroz godine, upravo takav način poslovanja pokazao kao dobar poslovni potez?

Reći ću samo da za jednu malu tvrtku mnogo ulažemo u marketing. Obzirom na našu trenutnu poziciju na tržištu i da iz godine u godinu samo rastemo, sa sigurnošću možemo reći da je dobar poslovni potez.

Jedan od Vaših doprinosa regionalnom gospodarstvu je i pokretanje portala Manager.ba. Recite nam nešto više o toj ideji?

Poslovni portal Manager.ba pokrenuli smo prije više od godinu dana. Cilj portala je okupiti menadžere i tvrtke iz BiH i regije s idejom međusobnog povezivanja i suradnje. Portal nema komercijalno usmjerenje i financiran je isključivo vlastitim sredstvima. Korisnici ga bez naknade mogu koristiti u punom profilu kroz razmjenu informacija, predstavljanje projekata, objavu PR članaka i reklamnih bannera. ​ U rubrici Klub menadžera, kroz intervjue predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva, kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Pokretanjem spomenutog portala željeli smo dati doprinos razvoju gospodarstva kroz besplatno, medijsko predstavljanje i oglašavanje.

Uspješan menadžer pored svojih poslovnih obveza vrijeme najradije provodi uz obitelj i drage prijatelje. Koliko Vam vremena ostaje upravo za njih?

U potpunosti se slažem s ovim što ste rekli. Međutim, tempo života je danas prebrz, te nam uvijek nedostaje vremena. Svaki svoj slobodan trenutak nastojim provesti sa svojim prijateljima i obitelji. ​ Nekada volim reći „Svuda pođi, kući dođi“. I stvarno je tako. Na kraju uvijek nam ostaje da se vratimo kući, svojim najmilijima, svojoj obitelji. Obitelj kao i iskreni prijatelji su ti koji će s nama biti i pružati nam podršku i u dobru i zlu, zdravlju i bolesti, radosti i žalosti. Moram priznati da to imam i da sam zato i sretan. Posebno ću iskoristiti priliku i ovim putem zahvaliti se svojim roditeljima koji su mi najveća podrška, sestri, bratu, a onda i svima ostalim koji su uz mene.

Kako biste opisali svoj stil rukovođenja?

Budući da sam relativno kratko u ovoj ulozi i bez ranijeg iskustva svoj stil još uvijek razvijam. Kroz posao nastojim održavati dobar odnos s radnim kolegama, poslušati njihove prijedloge i ideje, te na kraju donijeti odluke da obje strane budu zadovoljne. Stil vođenja se vremenom mora nadopunjavati, sređivati kako bi bio učinkovit u odnosima s različitim ljudima i različitim okruženjima.

Što Vam je važno kad zapošljavate ljude?

Bitno je da osoba posjeduje želju za poslom, da ima strast i kreativnost, samoinicijativu, a potom i određenu stručnost.

Kako se, po Vašem mišljenju menadžer treba pravilno nositi s raznim oblicima rizika u poslovanju?

Prije par dana pročitao sam jednu dobru usporedbu koju ću iskoristiti kao odgovor na Vaše pitanje. Slikovito rečeno, svaki automobil ima četiri kotača, motor i ostale potrebne dijelove, ali do cilja može doći samo ako vozač sjedne za upravljač i upravlja vozilom. Svaki put predstavlja određeni rizik. Nikad ne znamo šta nam se na tom putu može desiti, hoće li na se pokvariti auto, puknuti guma ili ćemo možda imati manji ili veći udes. Sve su to situacije koje nam se svakodnevno u životu mogu desiti. Rizik uvijek postoji. Međutim, sljedeći pravila, poštujući znakove i ostale propise, put do cilja nam je sigurniji i bolji.

Što mislite o sve većem broju, osobito mladih ljudi koji odlaze iz države?

Iseljavanja je uvijek bilo i biti će ga i dalje, i ono se ne može zaustaviti. Mladim ljudima se treba ponuditi prije svega posao, kako bi svoju budućnost gradili ovdje. To je važno pitanje za našu državu, i što se prije suočimo s ozbiljnošću ovog problema, ova država će imati više nade za svoju budućnost. Na kraju, život brzo prolazi i svatko treba pronaći svoje mjesto pod suncem.

Relativno mlad ste brzo napredovali u kompaniji koja je u više navrata proglašena najuspješnijom u branšama kojima se bavi. Da li imate poruku za druge mlade ljude?

Recept je vrlo jednostavan, iako se ponekad čini i pretežak. Postavite sebi cilj u životu, gdje želite biti i kako želite vidjeti sebe za određeni broj godina. Taj cilj razdijelite na više manjih ciljeva i krenite u ostvarivanje. Na svakom koraku, kad god se pruži prilika usvajajte znanje, jer nikad ne može biti viška. Radite, budite uporni i nemojte nikada odustajati od svojih snova, ideala i ciljeva. Nagrada će doći, kad-tad.

Poznati ste i kao iskusni glazbenik. Kako funkcionira taj segment Vaše karijere i u kojem poslu se bolje osjećate?

Svatko ima svoj „ispušni ventil“. Rekao bih da je to moj. Kada spojiš ugodno s korisnim u životu, smatram da je to jedan veliki uspjeh. Od malih nogu pjevanje je dio mog života kroz razne zborove, klape, festivale, pa sve do današnjeg dana kada ljude zabavljam i uveseljavam zajedno sa svojom ekipom, grupom Kontra na raznim veseljima. Ta dva posla ne mogu gledati istim očima i uspoređivati gdje se bolje ili ljepše osjećam. I jedan i drugi posao imaju svoje prednosti i nedostatke, tako da je taj osjećaj podjednak.

 

I za kraj, naše prepoznatljivo pitanje - Što za Vas znači biti uspješan menadžer?

Uspješan menadžer je osoba koja je usmjerena na rezultate, ali i na ljude kojima upravlja. Onaj tko uspije povezati te dvije stvari, naći balans između njih, a pri tome da svi budu zadovoljni može se nazvati uspješnim menadžerom. Na tom putu bit će i pogrešaka, ali njih se ne treba bojati. Iz njih treba učiti, jer zlatno je pravilo uspjeha ne ponavljati pogreške, a ne truditi se da ih ne učinite.